Guiloptom

Guiloptom

وبلاگ انجمن اپتومتری گیلان
Guiloptom

Guiloptom

وبلاگ انجمن اپتومتری گیلان

مامان من لنز میخوام...!

·       از چند سالگی می‌توان از لنزهای تماسی استفاده کرد؟

محدودیت سنی وجود ندارد. حتی اطفال نیز می توانند از لنز استفاده کنند. اما مساله اصلی در مورد نوجوانان سن آنان نیست. بلکه میزان مسئولیت پذیری و توانایی ایشان در برابر استفاده و نگهداری صحیح از این وسیله است. تصمیم گیری نهایی استفاده از لنز در مورد نوجوانان توسط والدین، تجویز کننده لنز و خود ایشان انجام می گیرد.

 

·       چرا لنز؟

باید پذیرفت به دلیل مسایل خاص روحی دوران نوجوانی و بلوغ خصوصاَ در دختران، عینک وسیله ای نازیبا و مزاحم جلوه می‌کند. نوجوانان خود را در بین همسالان، بدون عینک مقبول‌تر می یابد. محدودیتهای ایجادی توسط عینک در فعالیت های ورزشی و اجتماعی با لنز از میان می‌رود و مجموعاَ می‌توان گفت اعتماد به نفس نوجوانان با برداشتن عینک و جایگزینی آن با لنز تماسی افزایش می‌یابد.

 

·       آیا لنزهای تماسی بی‌خطرند؟

لنزهای تماسی در مورد ورزشکاران (فوتبالیستها، بسکتبالیستها و....) احتمال خرابی کمتری نسبت به عینک دارند. می توان در حین استفاده از آنها عینک دودی (آفتابی) گذاشت و آزادی عمل بیشتری را تجربه کرد.

اما نوجوان باید بداند که لنزهایش را (حتی لنزهای رنگی بدون شماره) نباید به دوستانش امانت دهد یا آنها را بیش از میزان تعیین شده استفاده کند. معاینات منظم چشمی مهمند. باید به یاد داشت که اگر چشمها خوب به نظر نرسیدند یا احساس خوبی نداشتند یا خوب ندیدند باید برای ویزیت مراجعه شود. در صورت استفاده صحیح و رعایت بهداشت و دستورالعملهای کاربردی مانند هر وسیله دیگری، لنزهای تماسی بی خطرند. اما همین وسیله می تواند در اثر کوتاهی و عدم رعایت منجر به مشکلات شدید و وخیم گردد.

 

·       استفاده از لنز تماسی چقدر مراقبت می‌خواهد؟

روشهای نظافت و مراقبت از لنز امروزه راحت‌تر از گذشته است. لنزهای تماسی روزانه که در پایان یک روز کاری دور انداخته می شوند ، مراقبت و نگهداری چندانی ندارد .( هر چند به دلیل مسایل اقتصادی شاید فعلاَ استفاده از آن برای ما مقرون به صرفه نباشد.)

·       آیا به تجویز خاصی برای تهیه لنز تماسی نیاز است؟

بله، لنز تماسی یک وسیله طبی است. لنز باید کاملاَ با شرایط و اندازه های چشمی منطبق، یا اصطلاحاَ «فیت» باشد. در صورت عدم انطباق یا فیت نبودن لنز مشکلات جدی سلامت چشم استفاده کننده را تهدید می کند. پس باید تجویز لنز توسط فردی که مجوز این کار را دارد (یعنی در مطب) انجام پذیرد. باید دانست علاوه بر شماره لنز اندازه قطر، انحنا و جنس و نوع لنز نیز برای فیت مناسب باید تعیین گردد.

 

·       آیا تحمل لنز راحت است؟

طراحی انواع جدید مواد سازنده لنزها ،تحمل آنها را بسیار راحت تر کرده است. اما همین لنزها در صورتیکه رسوبات و مواد حساسیت‌زا روی آنها تجمع پیدا کنند، غیر قابل تحمل می‌گردند. البته نگهداری و نظافت صحیح می‌تواند از این امر پیشگیری نماید. ضمناَ این مسایل به ندرت در لنزهای با جایگزینی کوتاه مدت (مثلاَ لنزهای فصلی) دیده می شود.

·       قیمت؟

مثل عینک لنز هم بسته به اینکه سالیانه، فصلی یا روزانه نرم یا سخت باشد، قیمتهای مختلفی دارد. البته باید قیمت محلول شستشو را هم به آن اضافه کرد. عینک یدکی هم برای روز مبادا فراموش نشود!

 

·       آیا گذاشتن و برداشتن لنز دشوار است؟

برخی نگرانند که در اوایل در زمان گذاشتن لنز به چشمانشان آسیبی وارد نمایند. منشا این ترس قابل فهم، این است که انسان از دست زدن به داخل چشمش اکراه دارد. اما مثل همه کارهای دیگر، کار نیکو کردن از پر کردن است. با مدتی تمرین و دقت در تکنیکهایی که تجویز کننده لنز باید آنها را توضیح دهد، این کار مثل آب خوردن ساده می شود.

 

 

·       آیا لنزهای چشمی می‌تواند به پشت کره چشم برود؟

غشاء مانع - پرده ملتحمه - به شکل طبیعی بین جلو وپشت چشم وجود دارد که مانع از بروز این مساله می‌شود.

 

·       لنزهای رنگی؟

این لنزهای جالب و به منظور زیبایی در انواع ساده و شماره دار (طبی) قابل استفاده اند. البته تا زمانی که فیت مناسبی داشته باشند و توسط فرد مجرب و طی روند معاینه تجویز گردند. هیچگاه آنها را از فروشگاه لوازم آرایش یا عینک سازی یا به شکل اینترنتی و .....، یعنی بدون معاینه و تجویز نخرید. این اماکن از لحاظ قانونی مسئولیتی دربرابر سلامتی چشمان شما ندارند.

 

·       آیا برای نوجوانان لیزیک (عمل جراحی انکساری چشم) بهتر است یا لنز تماسی؟

لیزیک برای نوجوانان توصیه نمی‌گردد. حداقل سن برای این کار 18 تا 21 سالگی در نظر گرفته می شود. یک دلیل اصلی این است که چشم نوجوانان ممکن است هنوز از سالی به سال دیگر در حال تغییر باشد. مثلاَ در دوره تحصیلی دبیرستان و دانشگاه هر ساله نزدیک بینی اندکی بدتر می شود تا چشمها به یک تجویز ثابت تقریباَ در میانه دهه بیست برسند. اگر شماره چشمها به سرعت در حال تغییر باشد عمل لیزیک معقول نیست زیرا اثر جراحی مدت طولانی پایدار نخواهد ماند و تغییر می کند.

·        اگر چشم آستیکمات باشد یا شماره عینک بالا باشد مگر نباید به جای لنز از عینک استفاده کرد؟

دیگر نه! ممکن بود چند سال قبل این مساله درست باشد اما حالا لنزهای تماسی در مدلها و مشخصاتی طراحی و ساخته می شوند که تقریباَ برای هر ضعف چشمی مثل آستیکماتیسم قابل استفاده هستند . به این لنزها توریک گفته می شود و به شکل استفاده کوتاه مدت (فصلی) نیز تولید می گردد.

 

·       آیا خوابیدن با لنز اشکال دارد؟

همه لنزهای تماسی برای استفاده تمام وقت و خواب شبانه طراحی نشده اند. دیگر آنکه چشم هر شخصی ممکن است حتی در صورت بکار گیری لنز مناسب آمادگی استفاده شبانه روزی از لنز را نداشته باشد.

تجویز کننده لنز با توجه به شرایط چشم می تواند در مورد این قضیه بهتر قضاوت نماید. به علاوه استفاده از لنز در طول مدت خواب شبانه اندکی ریسک مشکلات مرتبط با سلامتی چشم را افزایش می دهد. پس سالمترین راه آن است که لنز هر شب از چشم خارج شود.

·       انواع مختلف لنزهای تماسی کدامند؟

با مشخصه های مختلفی می توان لنزها را طبقه بندی کرد:

1)      ماده سازنده لنز: سخت(RGF) و نرم

2)      برنامه بر چشم‌گذاری و استفاده: روزانه، دایم (شبانه روزی)

3)      دوره تعویض: یعنی چند وقت یکبارلنز باید تعویض گردد. انواع سالیانه یک تا دو هفته ای( که به اسم فصلی در بازار ایران به فروش می رسد) و روزانه

4)      رنگ: انواع ساده و رنگی

5)      نوع تحدب: کروی و آستیکماتیم (توریک)

 

·       چه نوع لنزی برای نوجوانان مناسب است؟

تجویز کننده لنز تصمیم می گیرد که کدام ترکیب بندی خواص لنز برای نوجوان مناسب تر است. این مهم با بررسی ساختمان چشم، اشک و حدت بینایی و تعیین نمره چشم و.... انجام می پذیرد.

 

·       اگر استفاده از لنزهای تماسی موفقیت آمیز نبود؟

گاهی اوقات والدین اجازه می دهند تا نوجوانانشان یک دوره آزمایشی از لنز استفاده کند و آمادگی خود را برای مسئولیت‌پذیری در این زمینه اثبات نماید.

اگر نشد، نوجوانان باز می تواند به عینک برگردد و لنز تماسی را چند سال بعد مجدداَ امتحان کند. استفاده گهگاه (مثلاَ برای مجالس عروسی و مهمانی) نیز یک گزینه است و لنزهای روز مصرف (یک روزه) نیز برای این نوع استفاده بهترین انتخاب خواهد بود.

 

 

 

·       تعهد نامه استفاده از لنز:

برای استفاده از لنز نوجوانان باید متهد شود که:

1)      استفاده و نگهداری از لنز را دقیقاَ طبق آموزشهای تجویز کننده لنز انجام دهد.

2)      اگر دید با لنز خوب نبود یا احساس ناراحتی در چشم وجود داشت فوراَ به والدین اطلاع دهد.

3)      به خوبی و با دقت از لنز استفاده کرده آنرا  پاره یا گم نکند.

4)      هرگز حتی به بهترین دوستش نیز اجازه استفاده موقت از لنز را ندهد.

نظرات 4 + ارسال نظر
Varon پنج‌شنبه 16 اسفند 1397 ساعت 03:04 http://varon21

نظر من این که همه به تونن بگزارنددر همه سنین

faty سه‌شنبه 24 اسفند 1395 ساعت 17:24

عالی

فرزاد جمعه 10 دی 1395 ساعت 22:22 http://www.farzadmaradi@gmail.com

با سلام
من 17سال سن دارم و نمره ی چپ چشم6 و راست چشمم 5است ایا عمل لیزیک میتوانم انجام بدم

یاس گل شنبه 16 مرداد 1395 ساعت 03:55

با سلام.1سوال داشتم.میخواستم بدونم ایا استفاده از لنز طبی ب جای عینک مسکلی برای عمل لیزیک یا هرعمل رفع عیوب انکساری چشم پیش نمیاره؟

سلام
بسته به نوع لنز ( سخت یا نرم) و مدت زمان مصرف لنز ممکن هست تغییرات نا خواسته ای در شکل قرنیه فرد بوجود بیاد که با قطع مصرف لنز در طی دوره ای که پزشک براتون مشخص می کنه این تغییرات بر می گرده و چشم دوباره مناسب برای ارزیابیهای قبل از عمل میشه.
پس اگر لنز استفاده میکنید قبل از آزمایشات و عکسهای بدوی عمل حتما پزشکتون رو از نوع لنز و مدت مصرف اون مطلع کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد