Guiloptom

Guiloptom

وبلاگ انجمن اپتومتری گیلان
Guiloptom

Guiloptom

وبلاگ انجمن اپتومتری گیلان

راهنمای انتخاب عینک آفتابی مناسب


با گرم شدن هوا ، چشمها هوای عینک آفتابی به سرشان زده.پس بیایید با رعایت نکاتی در انتخاب عینک آفتابی هوایشان را داشته باشیم.

 

1- سایز عینک را مناسب صورتتان انتخاب کنید. به شکلی که تمامی حدقه چشم توسط عینک پوشیده شود دسته ها کوتاه و بلند نباشد. عینک روی بینی بخوبی سوار شود و مرتب به سمت جلو سر نخورد.

2- میزان جذب پرتو ماورای بنفش عدسی عینک آفتابی  باید تا 400 نانومتر(واحد سنجش طول موج نور)باشد. یعنی فقط پرتوهای نور مرعی باید از آن عبور نماید .عدسی تیره عینک آفتابی با کم کردن نور ورودی به چشم باعث باز شدن مردمکها می شود . عدم جذب کافی اشعه ماورای بنفش به معنی بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتن بافت داخلی چشم است . بهترین راه برای اطمینان از میزان جذب اشعه ،غیر از تهیه عینک از مراکز معتبر و مجاز ، اطمینان به دستگاههای معروف به یووی متر موجود در مراکز فروش است . وقتی عدسی عینک استاندارد زیر دستگاه گذاشته شود دستگاه بیشترین میزان جذب یعنی عدد 400 را نشان می دهد .تحقیقات نشان میدهد این دستگاهها 85 الی 90%  قابل اعتمادند.

3- عدسی استاندارد عینک آفتابی باید مانع عبور اشعه مادون قرمز نیز باشد .این اشعه را ما به صورت گرمای مهر جهانتاب روی

پوستمان احساس می کنیم.

4- بهترین رنگ برای عینک آفتابی رنگیست که خنثی باشد یعنی تمام طیف نور مرعی را یکسان کم کند.به قول معروف رنگها از پشت آن فقط خاکستری یا تیره تر دیده شوند و تغییر رنگی در کار نباشد.پس رنگ دودی در این مورد بهترین انتخاب خواهد بود. قهوه ای و سبز نیز میتوانند انتخبهای بعدی باشند.

 اما دو نکته قابل ذکر : اول ، کسانی که مشکل کوررنگی دارند در انتخاب رنگ عدسی بیشتر دقت کنند. در برخی انواع کوررنگی انتخاب عدسی قهوه ای  به تفکیک رنگها ودرک و تمایز بهتر آنها کمک می کند. در این مورد بهترین راه در دسترس ، آزمون و خطاست .

نکته دوم تاثیر روانی برخی رنگهاست. رنگهای گرم مثل قهوه ای و قرمز ، محرکند وبا عث شور ونشاط می شوند و مناسب افراد پر تحرک نیستند.این رنگها بر عکس برای افراد غمگین و افسرده توصیه شده است.

5- پلاریزه بودن  یکی دیگر از خواص عینک آفتابی است که البته لازم نیست حتما وجود داشته باشد.پخش نور بازگشتی از سطوح صیقلی ، سطح آب یا جاده عامل زنندگی نورو آزار چشم علیرغم استفاده از عینک آفتابی است.برای حذف این اثر میتوان از خاصیت پلاریزاسیون یا یکجهت سازی پرتو های نور استفاده کرد. تست این عینکها بیشتر شبیه شعبده بازیست. تصویر ناپیدائی که فقط به شرط بر چشم گذاشتن عینک پلاریزه دیده می شود.به طور کلی این عینکها بیشتر به درد افرادی می خورد که ساعات طولانی را در محیط های شدیدا آفتابی می گذرانند.

6- میزان تیرگی عدسی پارامتر مهم دیگری است که بسته به حساسیت به نور شخص استفاده کننده تعیین می شود.پس هر چه بیشتر به نور حساسید عینک با تیرگی بیشتری انتخاب کنید.

7- عدسی نرمال یک عینک آفتابی نمره ندارد ونباید اعوجاجی در تصاویر ایجاد کند. یک راه ساده برای تشخیص این مساله بر چشم گذاشتن و برداشتن متناوب عینک در حالیست که  به کف زمین - ترجیحا شطرنجی - نگاه می کنید. تغییر ظاهری ارتفاع یکی از نشانه های اعوجاج  نا خواسته است.

8- کسانی که دچار عیوب انکساری و ضعف چشم هستند می توانند برای غلبه بر حساسیت به نور و محافظت در برابر پرتوهای مضر از عینک فتوکرومیک استفاده کنند. البته میزان جذب اشعه ماورای بنفش در عدسی های شیشه ای کافی نیست و در این مورد عدسی های پلاستیکی نسبتا بهترند. در محیطهای گرم ، خاصیت رنگپذیری عدسیهای فتوکرومیک نقصان می یابد پس مناسب شهر های گرم نیستند.راه دیگر استفاده از عدسی های آفتابی نمره دار است که به دلیل مفصل بودن توضیحات این مساله و حساس بودن روند انتخاب فریم و عدسی بهتر است زیر نظر یکی از همکاران محترم چشم پزشک یا اپتومتریست انجام شود.طریقه بعدی استفاده از عینکهای طبی با کلیپس آهنربائی یا چسبان آفتابی است .آخرین راه هم استفاده از لنز طبی و عینک آفتابی بدون نمره می باشد.

9- پوشش آنتی رفلکس یا ضد انعکاس گزینه نسبتا جدیدی است که عینک آفتابی با دارا بودن آن و با حذف انعکاسات نا خواسته- مثل انعکاس تصویر چشم در عینک - با عث راحتی بیشتر و شفافیت دید استفاده کننده خواهد شد.

10- شاید بتوان گفت عینکهای گرانتر همیشه استانداردند.اما قسمت عمده این گرانی به دلیل طراحی شیکتر، مواد اولیه مرغوبتر و بادوامترو اتصالات محکم تر است . پس به دلیل عدم توانائی خرید یک عینک آفتابی گرانقیمت خود را از فواید استفاده از عینک آفتابی محروم نکنید.

11- در پایان نیم نگاهی به تناسب شکل عینک با چهره و رنگ پوست و مویتان و آنچه از ما بهتران به آن " مد " می گویند داشته باشید و توجه فرمایید وظیفه اصلی عینک آفتابی بیش از محافظت از مو های قسمت قدامی سر ، نگاهبانی از چشمان زیبای شماست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد