Guiloptom

Guiloptom

وبلاگ انجمن اپتومتری گیلان
Guiloptom

Guiloptom

وبلاگ انجمن اپتومتری گیلان

انواع لنزهای تماسی


لنز های تماسی این تکه پلاستیکهای کروی شکل کوچک که روی قرنیه قسمت شفاف جلوی چشم شما قرار می گیرند و دیدتان را متحول کرده ، شما را از عینک بی نیاز می کنند یا جلوه ای زیبا به چهره تان می دهند یا برای مقاصد درمانی استفاده می شوند ، راه درازی را تا رسیدن به شکل و شمایل کنونی خود پیموده اند .

نزدیک بینی ، دور بینی ، آستیگماتیسم و حتی پیر چشمی از جمله عیوب انکساری قابل اصلاح با لنز های تماسی هستند.

انواع لنزهای تماسی :

1-    لنزهای نرم

 از ماده هیدروژل  - پلی مری که آب درون خود جذب می کند-  ساخته می شوند.اکسیژن هوا  در آب موجود در لنز حل شده و در دسترس قرنیه قرار می گیرد. قرنیه چون در حالت طبیعی رگ خونی ندارد ، برای تنفس و در واقع به دست آوردن اکسیژن متکی به اکسیژن موجود در هواست.این اکسیژن پس از حل شدن در اشک به قرنیه خواهد رسید . پس اگر لنزی که بر چشم می گذارید جلوی عبور اکسیژن را بگیرد، قرنیه دچار کمبود اکسیژن یا به عبارتی خفگی می شود! این حالت باعث کدر شدن قرنیه و تاری دید یا حتی مسایل جدی تر می گردد.

مزایا :

این لنزها اکنون به صورت یکبار مصرف  ساخته می شود. بعد از مدتی استفاده می توانید آنها را دور بیاندازید و از یک جفت لنز جدید استفاده کنید. این یعنی راحتی بیشتر ، خط عفونت کمتر ونظافت بهتر لنز.

برخی از انواع قدیمی تر لنز های سافت (نرم ) را تا یکسال با بیرون آوردن از چشم و نظافت هر شب می توان به کار گرفت.افراد به لنز های نرم خیلی سریع عادت می کنند. پس برای کسانی که به شکل موردی  - جشنها و مسابقات ورزشی- نیاز به گذاشتن لنز دارند مناسبترند(نسبت به لنزهای سخت که دوره عادت به لنز نسبتا طولانی تری دارند.)

برخی از انواع این لنزها پرتو ماورائ بنفش مضر نور خورشید را نیز جذب می کنند.

معایب :

مواد آلاینده محیط مثل دود و بخارات شیمیایی ، اسپری ها میکروبهای بیماریزا و رسوبات را بسیار راحت جذب می کنند.احتمال پاره شدن آنها نیز بالاست.

انواع :

جدیدتریرن انواع این لنزها غیر از لنز های هیدروژل قدیمی ، که با پیشرفتهای تکنولوژیک به بازار معرفی شده اند عبارتند از لنز های یکبار مصرف روزانه : لنز های نرمی که یک روز استفاده شده، سپس دور انداخته می شوند. پس نیاز به نظافت روزانه ندارند و برای کسانی که خشکی چشم دارند یا برای افرادی با چشمهای حساس به محلول های نگهداری لنز بسیار مناسبند.

لنز های سیلیکون هیدروژل:شاید آنها را با اسم لنز های نرم فصلی بشناسید. این لنزها اکسیژن بیشتری از خود عبور می دهندو رسوبات کمتری را به خود جذب می کنند . سازندگان بعضی انواع این لنز ها مدعی هستند که می توان آنها را به مدت 30 شبانه روز بدون خارج کردن از چشم استفاده کرد. البته خوابیدن با لنز آنقدر خطرناک هست که کسی اینکار را به شما توصیه نمی کند. این لنز هابرای هر کسی مناسب نیستند و باید با مشورت فرد متخصص انتخاب شوند.

لنزهای رنگی :

این لنزها برای تغییر رنگ عنبیه یا همان قسمت رنگی چشم به کار می روند.علاوه بر آن می توان از آنها برای پوشاندن عیوب ظاهری چشم نیز کمک گرفت.در مواردی انواع "مردمک مشکی" آنها را می توان به جای بستن یک چشم در کودکان با تنبلی چشم که نسبت به بستن چشم مقاومت نشان می دهند نیز استفاده کرد.هرچند این روش خیلی مرسوم نیست.

در موارد کور رنگی لنز های کروماژن بر روی یکی از چشمها قرار می گیرد و به فرد کوررنگ کمک می کند تا تمایز بین رنگهای مختلف را بهتر تشخیص دهند.

به خاطر داشته باشید لنز های رنگی مثل لنز های غیر رنگی وسایل طبی محسوب شده ، فقط باید در مطب تجویز شوند و بای از تهیه آنها بدون معاینه در فروشگاه های لوازم پزشکی ، آرایشگاهها ، داروخانه ها ،عینکسازیها و سایت های اینترنتی خودداری نمایید.

لنز های درمانی :

در مواردی برای کمک به ترمیم زخمهای قرنیه ، پس از اعمال جراحی لیزری و در موارد استفاده جدید تر برای تحویل تدریجی یک دارو به چشم استفاده می شوند.

2- لنز های سخت (آر جی پی)

همانطور که از اسمشان برمی آید سخت و مثل یک کاسه شفاف کوچک هستند که  براحتی تغییر شکل نمی دهند.

مزایا :

نسبت به لنزهای نرم دید شفاف تری ایجاد می کنند انواع آستیگماتیسم ،مخصوصا نوع نا منظم ناشی از قوز قرنیه را کاملا اصلاح می کنند ( هر چند اخیرا انواعی از لنز های نرم هم برای اصلاح دیددر قوز قرنیه معرفی شده است.) دوام بیشتری دارند ( کم و بیش تا 2 سال قابل استفاده اند)و نگهداری و نظافت آنها راحت تر است.

معایب :

نسبت به انواع نرم دوره عادت به لنز طولانی تری دارند و برای عادت پذیری سریعتر لازم است هر روز لنز به مدتی معین بر چشم گذاشته شود.اگر شما نزدیک بین یا آستیگماتیسم با شماره بالا باشید بهترین دید را با لنزهای سخت خواهید داشت ولی شاید ترجیح دهید به جای دید عالی ، دید خوب با راحتی بیشتر را تجربه کنید و از لنز های نرم استفده نمائید.

3- لنز های دو کانونه:

همه با پیر چشمی آشنائی دارند . وقتی سن شما بالا می رود عدسی چشم قابلیت تمرکز دید نزدیک را به تدریج ازدست می دهد. به این حالت پیرچشمی می گویند.مشخصه مهم این مشکل تاری دید نزدیک هنگام مطالعه در سنین بالاتر از 40 سالگی است.

اما اگر شما ،  هم با دید دور و هم در دید نزدیک مشکل دارید ، لنز های تماسی دو کانونه یکی از جوابهاست.در این لنزها تجویز دور و نزدیک درقالب یک لنز در اختیار شما خواهد بود. لنز های دو کانونه هم در انواع سخت و نرم موجودند.

یک راه حل دیگر روش  مونو ویژن (تک دید) نام دارد و شامل اصلاح دید یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک می باشد.عادت به این مساله اندکی زمان می برد چون هر چشم باید به شکل مجزا عمل کند و در عین حال دید واحد دوچشمی نیز حفظ گردد. پیامد های ناخواسته این روش معمولا اختلالاتی در دید بعد و تخمین مسافت است که مثلا رانندگی را دشوار می سازد و شما را گاهی مجبور به تغییر جهت نگاه برای یافتن تصویر مناسب در دور یا نزدیک می نماید.

روش اصلاح شده مونو ویژن ، بر چشم گذاشتن لنز دو کانونه در یک چشم و لنز تک دید در چشم دیگر باشد.بعضی هم  ترجیح می دهند برای دید دور لنز بگذارند و برای دید نزدیک از عینک بر روی لنز استفاده کنند.

4 - لنز ها ی نرم توریک برای آستیگماتیسم:

اگر شما آستیگماتیسم - عیب انکساری که باعث می شود اجسام با یک سایه اضافه دیده شوند - دارید و بخواهید از لنز تماسی استفاده کنید به یک لنز توریک نیاز خواهید داشت .این لنزها از همان مواد لنز های سخت یا نرم عادی ساخته می شوند و در انواع سخت و نرم ، استفاده طولانی یا حتی رنگی در دسترسند.مثل لنزهای دو کانونه ، این لنز ها هم دو شماره در یک لنز دارند.یکی برای اصلاح آستیگماتیسم و دیگری برای اصلاح دوربینی یا نزدیک بینی.

 

5 - لنز های اورتوکراتولوژی( لنزهائی  که شکل قرنیه را تغییر می دهند یا لنز های شارژی)

در مورد نزدیک بین های با شماره متوسط کاربرد دارد. این لنز ها معمولا در زمان خواب بر چشم گذاشته می شوند وبا تغییر شکلی که در قرنیه ایجاد می نمایند پس از برداشته شدن در صبح روز بعد باعث دید شفاف بدون عینک و لنز می گردند. آثر آنها موقت بوده ، با قطع مصرف منظم لنز چشم دوباره به حالت قبل بر می گردد.هرچند گفته می شود این روش از پیشرفت نزدیک بینی در نوجوانان جلوگیری می کند اما به دلیل رایج شدن اعمال جراحی لیزری که همان نتایج را در مدت زمانی کوتاه تر و به شکلی پایدار تربه دست می دهد ، استفاده از این لنز ها زیاد مرسوم نیست.

 

نکته آخر تصمیم برای انتخاب نوع لنز تماسی یک تصمیم تخصصی و علمی است که باید توسط فردی متبحر و با صلاحیت علمی لازم برای شما اتخاذ گردد. برای تجویز لنزهای تماسی به پارامترهایی غیر از شماره چشم  نیز نیاز است. قالب نبودن لنز بر چشم یا اصطلاحا فیت نا مناسب آن عوارض جدی بدنبال خواهد داشت .پس همیشه و حتی برای تجدید استفاده از لنز های تماسی خود به یک کلینیک یا مطب مراجعه کنید تا چشمان شما  با رعایت تمام  نکات لازم برای تجویز لنز ، معاینه و سپس لنز تماسی در اختیار شما قرار بگیرد.

http://visioncare.advertserve.com منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد